Is Gods genade ook voor mij?

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (Johannes 3:16)

Het is misschien wel de bekendste Bijbeltekst. Een tekst met een heel diepe betekenis ook. God die Zijn eigen Zoon naar de aarde stuurt en laat sterven. Hem de straf laat dragen die wij eigenlijk hadden moeten krijgen, omdat we bij God zijn weggegaan en leven alsof Hij er niet is. Gods Zoon, Jezus Christus, heeft Zichzelf opgeofferd om mensen terug naar God te brengen. Zodat God ze weer aanneemt als Zijn kinderen. Dat is pure genade.

Meent God het wel?

Maar nu vraag je je misschien af of die genade ook voor jou is. Want alleen de mensen die God uitverkoren heeft krijgen toch genade? En je mag toch niet zomaar geloven dat Gods Zoon voor jou gestorven is? Misschien ontmoedigt dat je wel. Misschien heb je de hoop zelfs al wel opgegeven. Misschien vraag je je wel af of God het wel echt meent als Hij je oproept om in Hem te geloven. Of God eigenlijk wel wil dat jij een kind van Hem wordt.

Lees dan de volgende bijbelteksten eens.

O, alle dorstigen, kom tot de wateren . (Jesaja 55:1)

[…] God, onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen. (1 Timotheüs 2:3-4)

Valt het jou ook op? Jesaja zegt alle dorstigen, en Paulus zegt alle mensen. En daarmee bedoelen ze ook echt alle mensen. God biedt aan iedereen Zijn genade aan.

Te slecht

Maar als je Gods genade nu niet eens nodig hebt? Als je denkt dat je te slecht bent voor Gods genade, omdat je helemaal niet naar Hem verlangt? Juist dan roept God jou. Hij roept dorstigen, mensen die geestelijk uitgedroogd zijn. Als er in je hart helemaal niks is wat naar God vraagt, juist dan wil God dat je je bekeert, in Zijn Zoon gelooft en eeuwig met Hem leeft.

Hoe slechter je bent, hoe meer je God zult eren door te geloven, dat Hij in staat is om jou ook te beschermen. (Charles Spurgeon)

En als je nu niet weet of je je zonde wel genoeg kent? Of je wel geschikt bent voor Gods genade? Juist dan biedt God jou Zijn genade aan. Gods genade is juist voor jou als je voelt dat je niet geschikt bent, dat je het niet waard bent om naar God toe te gaan.

Roept Christus ook mij? Mag ik komen? Zou Christus mij ook wel willen aannemen en zalig maken? Ik antwoord je in Christus’ naam: ja, Hij roept je en belooft je, als je komt en in Hem gelooft, dat Hij je zalig zal maken. (John Bunyan)

God wil écht dat jij komt en gelooft in Zijn Zoon. Dat je Zijn genade aanneemt als je laatste reddingsboei. God roept ook jou, al voel je jezelf er helemaal niet geschikt voor – al voel je misschien zelfs wel helemáál niet dat je Gods genade nodig hebt.

Vang God op Zijn woorden

Wie je ook bent, en of je nu voelt dat je Gods genade nodig hebt of niet; ga naar Hem toe. Vertel Hem wie je bent, wat je voelt. Verdiep je in wat God belooft. En twijfel je of God dat ook aan jou belooft? Vang God dan maar op zijn eigen woorden, zegt John Bunyan. Confronteer God maar met wat Hij zelf beloofd heeft. Want wat Hij beloofd heeft, doet Hij ook.

En dit is de vrijmoedigheid die wij hebben in het toegaan tot God, dat Hij ons verhoort, telkens als wij iets bidden naar Zijn wilEn als wij weten dat Hij ons verhoort, wat wij ook bidden, dan weten wij dat wij het gevraagde, dat wij van Hem hebben gebeden, ontvangen. (1 Johannes 5:13-15)

Je hoeft niet te wachten tot je jezelf geschikt voelt voor God. God wil Zijn genade juist geven aan ongeschikte mensen. Want Hijzelf maakt jou geschikt om Zijn kind te zijn.

Advertenties