Het foute voorbeeld

Lieve tieners,

De kerk heeft problemen. Steeds meer van jullie haken af. Er wordt veel gepraat en geschreven over ‘de jeugd’ en hoe we jullie bij de kerk kunnen houden. Maar ik denk dat we één oorzaak vaak vergeten: de volwassenen in de kerk.

Jullie zoeken identificatiefiguren. Ook in de kerk. Volwassenen die léven naar wat ze zeggen te geloven. Die van de liefde van God getuigen en die liefde uitstralen. En ik denk dat wij volwassenen daarbij heel veel steken laten vallen.

Eerste plaats

God hoort op de eerste plaats te staan in ons leven, maar daar laten we weinig van merken. Ja, op zondag misschien. Maar verder maken we zelf onze keuzes. Zonder te laten merken dat we God daarbij nodig hebben en Hem willen volgen. We leven voor onszelf. Maar als jullie ‘de wereld in gaan’, dan staan we op onze achterste benen. Want jullie leeg vermaak vinden we erger dan het onze.

Twijfel

Vraag ons wat Jezus voor ons betekent en velen van ons zullen je een ontwijkend antwoord geven. Want er zijn niet veel kerkgaande volwassenen die durven zeggen dat Jezus Christus voor hún zonden is gestorven en dat ze een kind van God zijn. Twijfel lijkt de beste vorm van geloof die we hebben. En tegelijk houden we jullie voor dat jullie de Heere moeten zoeken. Maar hoe doe je dat, als je zo’n voorbeeld krijgt?

Regeltjes

We stellen jullie regels die we niet kunnen uitleggen. Vraag ons waarom je als meisje volgens de Bijbel geen broek mag dragen en we staan met een mond vol tanden. Vraag ons waarom je geen popmuziek mag luisteren en we weten het niet. Stel ons een kritische vraag over God en we zeggen dat je zulke vragen niet mag stellen.

Het is misschien verleidelijk om dan maar overal tegen te gaan schoppen. Dat heb ik ook een tijdje gedaan en soms heb ik die neiging nog steeds. Maar het werkt niet. Het is niet goed voor je. Niet alleen je relaties met anderen lijden eronder, maar vooral ook je relatie met God. Als je God al niet begreep, dan wordt dat echt niet beter als je je overal tegen afzet. Dus hoe fijn het ook lijkt om eens een flinke trap te geven tegen alle regeltjes en foute voorbeelden, doe het alsjeblieft niet.

Onbereikbaar

Ik kan me voorstellen dat jullie soms niet weten bij wie je terecht kunt met je vragen en twijfels. Als je ouders met hun leven laten zien dat God bij hen niet zo’n hoge prioriteit heeft, de ouderling op catechisatie je vragen niet serieus neemt en de dominee onbereikbaar ver weg lijkt.

Gelukkig zijn niet alle volwassenen slechte identificatiefiguren. Ik ken ook mensen die Gods liefde uitstralen. Die je wél serieus nemen als je moeilijke vragen stelt. Ook als je twijfelt aan alles, inclusief God. Ken je zulke mensen, probeer je vragen dan eens aan hen te stellen.

Bijbels antwoord

In mijn zoektocht naar antwoorden die ik in de kerk niet kreeg, heb ik zelf heel veel aan internet gehad – en ja, ik weet dat het gevaarlijk is om antwoorden op geloofsvragen van internet te halen. Maar via sites als desiringgod.org en therebelution.org kwam ik erachter dat de vragen waar ik mee liep níét gek waren en dat ik er wél een betrouwbaar Bijbels antwoord op kon krijgen.

En dat brengt me bij de beste wegwijzer. Dat is God zelf. Ook als je dat niet kunt geloven. Hij kent je door en door. Hij geeft antwoorden misschien niet op een briefje, maar door Zijn Woord, als je de moeite neemt om het biddend te lezen. Bij Hem mag je al je twijfels, vragen en moeilijkheden neerleggen. Hij zal je leiden.

Advertenties