Sommige boeken vallen meteen op. Ik was aan het rondneuzen in mijn favoriete boekwinkel toen de fluorescerend gele rug van Mijn ziel keert zich stil tot God me toelachte. Ik las de naam Bonhoeffer en de ondertitel, Meditaties bij de psalmen, en was verkocht.

Die ondertitel, daar moeten we het eerst even over hebben. Je zou vermoeden dat het om een boekje met meditaties gaat, geschreven door Bonhoeffer zelf. Mooi niet dus; maar krap de helft van het boekje bestaat uit fragmenten uit preken en meditaties van Bonhoeffer. De andere helft is geschreven door de Britse dominee en Bonhoefferkenner Edwin Robertson.

Achtergrond

Mijn ziel keert zich stil tot God is ingedeeld in korte hoofdstukjes van een paar tot hooguit twaalf pagina’s. In elk hoofdstukje staat een meditatie, preek of schrijfsel van Bonhoeffer over één of meerdere Psalmen centraal. Die stukjes worden steeds voorafgegaan door informatie over Bonhoeffers leven en de situatie waarin hij de meditatie of preek schreef. Zo kom je niet alleen te weten hoe Bonhoeffer de Psalmen heeft gelezen, maar ook hoe hij eruit heeft geleefd.

Pelgrimage

Als er één ding blijkt uit de meditaties en de context, is het dat Bonhoeffer heel dicht bij God en Zijn woord leefde. De Psalmen gaven hem houvast, geloof en vertrouwen in de moeilijkheden van het leven.

Toen Gods woord mij voor de eerste keer trof, maakte hij mij tot een vreemdeling op deze aarde. […] Ik moet deelnemen aan de opgaven, de pijn en de vreugde van de aarde, en ik moet geduldig wachten op de vervulling van de goddelijke belofte. […] Als het Woord mij vertrouwd is, vind ik in den vreemde mijn weg, te midden van onrecht mijn recht, in de onzekerheid mijn steun, in de arbeid mijn kracht, in het lijden geduld. ‘Verberg uw geboden niet voor mij.’ Dat is het gebed van de pelgrim in een vreemd land.

Kijkje in de ziel

Het is jammer dat Bonhoeffers eigen teksten niet een groter deel van het boekje vormen. Een paar hoofdstukjes bestaan zelfs helemaal uit biografische informatie. Die informatie heeft meestal wel een link met de Psalmen, maar als je een boekje met meditaties denkt te kopen, valt het toch wat tegen als die maar zo’n klein deel van de inhoud vormen.

Dat neemt niet weg dat Mijn ziel keert zich stil tot God je in Bonhoeffers ziel laat kijken. Al lezend bekroop me af en toe zelfs het gevoel dat ik hem persoonlijk heb gekend. Ik kan niet anders dan steeds meer respect voelen voor de theoloog, verzetsheld en christen die Bonhoeffer was. Een oprechte gelovige die zich, ondanks alles, vasthield aan Gods woord.

9789043526517-mijn-ziel-keert-zich-stil-tot-god-l-LQ-fMijn ziel keert zich stil tot God
Dietrich Bonhoeffer
Uitgeverij Kok, 142 pagina’s

Koop bij bol.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s